Twaalfde dag, 2de dag Curaçao - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Paula Fernhout-Böhmermann - WaarBenJij.nu Twaalfde dag, 2de dag Curaçao - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Paula Fernhout-Böhmermann - WaarBenJij.nu

Twaalfde dag, 2de dag Curaçao

Blijf op de hoogte en volg Paula

26 September 2014 | Curaçao, Curaçao

Vanmorgen weer lekker vroeg opgestaan om hopenlijk op tijd een mooi plekje aan het zwembad te krijgen. We gingen 7 uur op om op te frissen en met de auto naar het stadje te gaan om een ontbijtje te scoren. Het werd de Subway. Parkeren kost hier niet zoveel en het mooiste van alles is, ze betalen hier nog met guldens. Nu heb je steeds spraakverwarring om alles in euro's te zeggen. De gulden is ook echt de waarde die wij toen kenden. Dus nu toch weer omrekenen van euro's naar guldens, dus iets minder dan de helft van de euro. Parkeren kost 1 gulden per uur, dus 0,44 eurocent. Maar nu zie je ook eigenlijk hoeveel het in guldens kost. Want als je nu zeg maar een ontbijt ziet van 7 gulden is het dus maar 3 euro in ons land. Het ziet niet precies hetzelfde uit als wij toen de gulden hadden maar toch heel apart om weer in guldens te praten. We gingen nog eventjes, was toch nog vroeg, het stadje verkennen. We moesten over de Koningin Emmabrug. Dit is de enigste drijvende draaibrug ter wereld die de wijken Otrobanda en Punda over de St. Annabaai met elkaar verbindt. In 1888 werd de brug in gebruik genomen. Er moest toen voor de oversteek betaald worden, maar dit was een klein bedrag. Mensen 'zonder schoenen' mochten gratis oversteken. Nu is het gewoon gratis hoor. Op het moment dat wij wilden oversteken ging, potverdorie, de brug open. Maar zo konden we wel mooi zien hoe het open ging. De bel rinkelden en de hekken sloten, terwijl er nog mensen op de brug liepen. Maar, ze hebben de tijd, dus sjokt het rustig naar de andere kant. Hekje open, bel gaat weer, en ja hoor, komen er toch nog mensen aan de andere kant erop. Daar was het hek nog waarschijnlijk open. Dus dat duurde even voor het open ging. Het draait dus open. Eén kant blijft vast aan de oever en de andere kant gaat los. Zeg maar, alsof je een deur opendoet. Als je op de brug loopt beweegt het ook omdat het op vlonders drijft. Aan de andere kant had je dan wat kledingwinkels en juweliers en eettentjes. De winkels gaan hier open om 9.00 tot 12.30 en van 14.00 tot 18.00. Dus niet zo lang. Wel jammer dat ze in de avond niet open zijn. Want zo lekker winkelen is het niet in de hitte. Vanmorgen om 8.00 was het al behoorlijk warm. Zagen leuke terrasjes langs het water voor in de middag of avond en waar we ook terrasjes zagen waar je ook kan ontbijten. Toen weer op weg naar het hotel. Omgekleed en op naar het zwembad. Verdorie, liggen er op de mooiste plekken handdoeken grrr. Dus hier wordt ook al gereserveerd. We hadden wel een mooie plek hoor maar helaas zonder parasol. Met ons gezicht naar de zee en als je je omdraaide zat je aan het zwembad. Trouwens erg veel hagedisjes om ons heen. Dus als je van je bedje afgaat eventjes kijken dat je er niet per ongeluk opstaat brrr. Of we moesten een plek in de schaduw nemen, maar daar komen we niet voor he. Op een foto zie je ongeveer waar ons plekje was. Dus we gingen wel af en toe in de zee of in het zwembad (zwembad is ons voorkeur). Want we hadden gelukkig onze waterschoenen van Niagara watervallen meegenomen om de zee in te gaan. Want er werd gewaarschuwd voor zee-egels en er waren ook best wel wat stenen in de zee op sommige plekken. Maar dat is wel krakkemikkig lopen in het water met die schoenen. Het zijn natuurlijk niet echte waterschoenen dus er komt water tussen en dat loopt besodemietert hoor hihi. Maar wat zijn we gekleurd zeg in 1 dag. Beetje rood/bruin dus hopen maar dat het bruin opkleurt. Eigenlijk wel mazzel dat de zon in de middag achter sluierbewolking ging anders waren we denk ik twee lopende kreeften. Want je voelt niet echt de hitte omdat er zo'n heerlijk zwoel windje constant waait. In de middag wat gegeten bij de bar en weer even liggen en zwemmen. Heerlijk. Rond 17.00 uur naar boven, douchen en op weg naar, je raadt het nooit, Albert Heijn. Want we wilden graag wat cola, water, nootjes en chips voor op de kamer en mee te nemen naar het zwembad. We zien dat er meer mensen dat doen en het drinken aan het zwembad is helaas wederom kostbaar. Is het me een partij duur daar in Albert Heijn zeg. Waarschijnlijk omdat het allemaal uit Nederland komt. Een zak barbecue/ham van Lacy kost 6,49 gulden, zo'n 2,85 euro. En nog meer dat je schrikt van de prijzen. Het was ook niet echt druk en de wagentjes puilen niet zo uit als bij ons. Er waren ook best veel Nederlanders. Als we nog wat nodig hebben gaan we toch maar een gewone supermarkt opzoeken, maar denk dat dat niet nodig zal zijn. We hebben ook krentenbollen gekocht zodat we morgenochtend een eigen ontbijtje hebben en snel een bedje met parasol hopenlijk kunnen bemachtigen. Na de boodschappen doorgereden naar het stadje. We hadden een tip gekregen van een paar restaurants en die hebben we opgezocht op Googlemap zodat we het iets makkelijker konden vinden. Elke keer tot nu toe gingen we toch verkeerd, maar het is hier zo klein dat je binnen een paar minuten alweer op de goede weg zit. Het was een prachtig restaurant 'De Gouverneur'. We werden door een Nederlands meisje geholpen die ook weer stage liep vanuit hotelvakschool Eindhoven. Ze kon trouwens ook de jongen, Bob, bij ons in het hotel. Ze zit daar al 5 weken en blijft tot januari. Ze vindt het heerlijk daar en heeft nog helemaal geen heimwee zei ze. Het is ook een prachtig restaurant met een zeer goede keuken hoor. Dus klachten zal ze niet gauw krijgen. Het vlees was zo heerlijk mals en het muziek, wauw, allemaal soulmuziek waar we allebei wel van houden, lekker relaxt muziek (u ook he mama). Na het eten weer terug. Even in de lobby gratis wifi gebruikt, want het simkaartje gaat best snel hier. Zit al op de helft van mijn MB dus dat wordt toch nog extra kopen. Terwijl we ook een kaartje hadden in New York en die heb ik maar voor nog geen 200mb gebruikt (er zit op allebei 1000mb) maar in New York is ook erg veel wifi beschikbaar, zelfs in de metro. Helaas konden we het kaartje alleen gebruiken in New York. Dus moesten we een nieuwe kopen. We dachten, gaan nog 1 drankje doen aan de bar want daar was live-muziek. Maar dat stond zo verschrikkelijk hard. Je kon elkaar echt niet verstaan, ook de barman niet. Echt belachelijk, terwijl het wel een goed bandje met zangeres was hoor, daar niet van. Dus ons drankje meegenomen naar de lobby (receptie) en daar wat geinternet. Was vlak naast de bar met een gang ertussen maar zelfs daar hadden we nog last van het harde muziek. Dus drankje opgedronken en om 21.45 uur waren we op de kamer. Nou, ik had niet verwacht weer zoveel te schrijven, sorry, maar toch op een andere manier als in New York, wel weer wat meegemaakt.

• 27 September 2014 - 08:01

Christel:

Nou geen sorry meer zeggen voor je verslag hoor, alleen maar leuk. Maar ehh hoe warm is warm eigenlijk. En wat lijkt mij dat leuk om weer een de snip vast te houden(nou had ik die niet vaak hoor). De zonnebloem vod ik het mooist, we hadden mooi geld vind ik. Nou dat wordt ook een handdoekje neer leggen s'morgens, maar op de foto's ziet het er niet druk uit, geniet weer verder want tik, tak tik tak voordat het weet zit je hier in de regen.
    knuf christel

• 27 September 2014 - 09:49

Desiree:

Ziet er super uit allemaal. Wel handig dat ze daar Nederlands spreken. Goed vakantieland voor mij hihi.

Lekker genieten en niet té bruin worden please.......

Dikke kus xxx

• 27 September 2014 - 12:09

Mama:

Hallo Lieverdjes.Als ik het zo lees ontbreekt het in elk geval niet aan de zon en goed eten als ik zo naar de bordjes kijk.Maar toch ook nog wel wat informatie voor je dagboek.Ik moest lachen om die foto van Ruud voor de A.H.Toen wij in Praag uit de bus stapte en gingen lopen was ook de eerste winkel een A.H.Inderdaad was het daar ook duurder dan in Almere.Ik denk dat de klant het vervoer betaald.Nou, genoeg plekjes waar jullie lekker kunnen zitten,eten en drinken.Wel een gedoe met dat omrekenen.Ik zou zeggen geniet volop,want die paar dagen zijn zo om.Hier is alles prima.Ze hebben een mooi weekend voorspeld,dus kan ik misschien nog lekker wat in m''n mooie nieuwe tuin zitten.Heel veel liefs en xxxxxxxx van mij. mama.

• 28 September 2014 - 05:50

Paula Fernhout-Böhmermann:

Het is ook niet echt druk Christel. Vinden dat wel lekker. Kunnen we van bedjes ruilen als de zon verschuift en niet de bedjes verschuiven. Blijft het allemaal netjes staan. En het is warm, erg warm. Ze zeggen 32 graden maar voelt, vooral als de zon schijnt, 40 graden.

Ja Dees, dat is zeker handig. Ze beginnen wel steeds Engels te praten omdat ze het natuurlijk niet zeker weten. Maar dan praten we Nederlands terug en dan weten ze het. We genieten zeker en worden echt wel te bruin, sorry...

We hebben een app op de telefoon die het zo omrekend voor ons. Maar met de gulden doen we gewoon iets meer dan de helft eraf. Ik zag op Facebook foto's dat het zeker lekker weer is het weekend. Geniet er nog maar lekker van moeders in uw mooie tuin.