Zevende dag, Central Park fietstoer - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Paula Fernhout-Böhmermann - WaarBenJij.nu Zevende dag, Central Park fietstoer - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Paula Fernhout-Böhmermann - WaarBenJij.nu

Zevende dag, Central Park fietstoer

Blijf op de hoogte en volg Paula

21 September 2014 | Verenigde Staten, New York

Vanmorgen (na natuurlijk eerst weer een heerlijk broodje gehaald bij de bekende bakker) op naar de metro om de fietstoer te beginnen om 10.30 uur. Tijdens de metrorit was er een jongen gitaar aan het spelen. Toen vertelde hij dat hij naar de mars ging in Central park en daar zouden 100.000 tot 200.000 mensen komen. Huh, maar dan kunnen wij toch niet een fietstoer gaan doen? Eenmaal aangekomen bij het adres, Amsterdam avenue hoe toepasselijk, stond onze nederlandse begeleider Ferry ons al op te wachten. We waren met een groep van 6 mensen. Vader en dochter uit Utrecht, moeder en dochter uit Leiden en wij. We gingen op oranje fietsen die toendertijd geschonken waren aan New York voor de 400 jaar vriendschap tussen Nederland en Verenigde Staten door Koning (toendertijd nog Prins) Willem-Alexander en Maxima in september 2009. 400 oranje Batavus-fietsen. Ze hebben er die dag op gefietst en zijn toen op stalling gegaan. Hoe vindt je dat zeg. Deze man vertelde dat zijn baas erachter kwam en een partij heeft overgenomen en er dus nu geld mee verdiend voor de fietstoer met Nederlandse begeleiding. Ze hadden beter de fietsen kunnen geven aan de arme bevolking in New York, maar ja, liever dit dan in de stalling laten wegrotten. We vertelde nog over de mars die over de klimaat van de wereld gaat. Hij had er al van gehoord maar vertelde dat het rond Central Park zou zijn en niet in het park zelf. Nou gelukkig, want anders zou onze planning in de war geschopt worden. Hij vertelde ook dat het best heuvelachtig is in het park en dat merkte we inderdaad. Soms liepen we even als iemand het te zwaar kreeg. We begonnen eigenlijk meteen bij een mooie symbool Strawberry Fields (een liedje van John Lennon) met het woord Imagine erin van John Lennon van de Beatles. Yoko Ono heeft het ontworpen met marmeren steentjes en die wordt dagelijks nog bezocht door vele fans en toeristen. Het staat tegenover de woning die bewoont was door John Lennon en waar hij in 1980 voor de deur doodgeschoten is door een, laten we maar zeggen, een volslagen idioot. Weer één van de vele zinloze moorden. Yoko Ono woont daar nog en de vlag gaat uit als mevrouwtje thuis is pfff. Ze denkt zeker dat ze de koningin is. Onderweg kwamen we regelmatig mensen tegen die naar de mars gingen. De fietstoer duurde 2 uur en we stopten bij verschillende plekken. We fietsten ook nog langs The Boathouse, toepasselijk he Mariska. Daar kan je roeiboten en romantishe gondola's huren en een hapje en drankje op het terras kan nemen. We stopten ook bij het Bethesda Terrace. Er zijn daar trappen waar je prachtig uitzicht hebt over het meer. De tunnel waar je doorheen gaat, met trouwens een prachtige plafond (de tunnel wordt dagelijks schoongemaakt) wordt vaak gebruikt door zangers en musici omdat het geluid daar heel mooi klinkt. De man die daar staat, staat er al 22 jaar te zingen. Jammer dat hij net zat te neuriën samen met de achterkoor. Maar hij blijkt een prachtige stem te hebben werd verteld. Eenmaal op het pleintje (ze noemen het een terras maar er staan geen stoelen of tafels) kom je bij een fontein met een Engel. Het fontein wordt De Waterengel genoemd die symbool staat voor gezondheid, reinheid, soberheid en vrede. Eventjes nagekeken op internet hoor, kan dat allemaal niet onthouden hihi. In de fontein worden waterlelie's gehouden als een teken van reinheid. Er worden ook vaak aanzoeken gedaan achter de fontein bij het meer. En gebeurt het nou toevallig op dat moment ook nog. Op de foto zie je de jongen met het doosje in zijn handen. Wat een leuk gezicht is dat zeg. Het meer wordt ook wel de Vijver van geliefden genoemd. Er zijn in het park ook veel paardenkoetsen die je kunt huren met begeleider. Misschien houdt het snel op, want de nieuwe burgemeester wilt dit gaan verbieden. Hij vindt het dierenleed. Maar de fietsbegeleider is het daar niet mee eens. Hij zegt dat de paarden goed verzorgd worden en de stallen prima en mooi in orde zijn. Het zou wel zonde zijn dan dat het verboden wordt. Hij gaf het als voorbeeld onze Zwarte Piet, het is een oude traditie die je niet moet afnemen. Na 2 uur waren we klaar en wilde ik nog graag een keer naar het huis van John Lennon. Maar... nu hadden we wel behoorlijk last van de Mars. Echt zoveel mensen. Het leek wel of iedereen mee liep. Ook op de stoep waren alle mensen erbij betrokken kon je zien aan hun kleding of borden. Ruud zei nog, laten we nu oversteken om naar het park te gaan maar ik was eigenwijs. Ik wilde perse voor de deur van John Lennon staan en daar een foto maken. Dus langs de mars. Maar daar kwam echt geen einde aan en aan de kant waar we liepen konden we niet meer goed zien welk huis het was. We konden ook niet meer oversteken want er waren allemaal hekken om de mensen bij elkaar te houden. Het was wel even apart toen het muisstil werd. De mensen staken hun vingers in vrede om hoog. Op een gegeven moment hoorde je lawaai en die kwam steeds dichter bij. Net zoals de wave in een stadion. Heel apart gehoor. We zijn uiteindelijk maar de metro ingestapt want we konden niet meer bij het park komen. We gingen naar Times Square want we hadden de vorige keer gezien dat er een plek was waar per dag tickets worden aangeboden voor dezelfde avond tegen korting. Ik wilde best graag Motown the Musical zien en Ruud ook wel dus daar gingen we voor. Hebben inderdaad voor de helft van de prijs 2 kaarten kunnen krijgen op een mooie plek in de zaal. Even naar het hotel gegaan om op te frissen en even te gaan liggen. Want stel je voor dat we weer in slaap vallen, dat moeten we niet hebben he. Om 18.30 uur richting Time Square waar de musical was. Het was een hele leuke musical met alle Motown artiesten van vroeger. The Four Tops, Jackson Five met kleine Michael Jackson, Stevie Wonder, Marvin Gay, Diana Ros (ook toen nog met de Supremes) en nog meer. Het was een musical over de man die Motown begon met 800 dollar geleend van zijn tante. We hebben ervan genoten. Toen weer terug naar huis en het is alweer 2.00 uur en ben nog niet klaar pfff. Ruud slaapt alweer. Maar ik ga nu nog de foto's erop zetten met bijschrift (die heb ik ook nog gedaan van gisteren). Misschien morgen de rest van Ground Zero afmaken en de Empire State Building bekijken. We zien wel, we zijn nu niets verplicht.

• 22 September 2014 - 19:40

0majob1@gmail.com:

Hallo Lieverdjes.Als ik het zo lees moesten jullie toch nog goed aantrappen met fietsen.Maar onderweg toch nog wel veel gezien, zoals het huis van John Lennon.Toch weer iets waar je even bij stil staat.Dat was echt een idioot die hem heeft neergeschoten. Zo zinloos.De foto"s waren ook weer heel mooi.Wat goed dat jullie toch nog een leuke musical gezien hebben.Jammer dat je er geen foto"s van mocht maken.Ik weet niet wat jullie morgen gaan doen,maar dat lees ik wel in je volgende verslag.Hier is alles prima.Heel veel liefs en xxxxxxxxvan mij mama.