Vijfde dag, het Vrijheidsbeeld - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Paula Fernhout-Böhmermann - WaarBenJij.nu Vijfde dag, het Vrijheidsbeeld - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Paula Fernhout-Böhmermann - WaarBenJij.nu

Vijfde dag, het Vrijheidsbeeld

Blijf op de hoogte en volg Paula

19 September 2014 | Verenigde Staten, New York

Vandaag gingen we in de ochtend weer naar het kakelende ontbijtwinkeltje. Nu niet om te zitten maar om een broodje mee te nemen. Twee heerlijke broodjes voor maar 1 dollar (0.78 eurocent) per stuk. Met ham/ei. Morgen weer langs om 2 broodjes p.p. mee te nemen. Daar kan geen broodjeswinkel tegenop hihi. Met de metro naar het centrum. Ff bakkie doen en dan richting de ferry om naar Liberty Island te gaan om de Vrijheidsbeeld te bewonderen van dichtbij. Tijdens de route naar de Ferry kwam je een beeld tegen. Ik vond het eerst een lelijk raar ding maar dacht, het zal wel weer kunst zijn (dat vind ik toch vaak lelijk en onbegrijpelijk). Maar toen we goed gingen kijken wat het het beeld dat bij de WTC-twin towers heeft gestaan en daardoor zwaar beschadigd was geworden maar toch nog stond. Er was een eeuwige vlam ervoor ter nagedachtenis aan het vreselijke terroristische aanslag en alle omgekomen mensen van 9-11. Daar werd je toch wel weer even stil van. Ik heb de foto met de plakaat waar het op staat erbij gedaan. We zagen dat er erg veel mensen het gewoon niet zagen en druk met elkaar pratend langsliepen zonder te kijken. Had echt de neiging om te zeggen, jullie missen iets heel bijzonders. Maar Ruudje zei: niet tegen aan bemoeien en doorlopen hihi. Vond het zo zonder dat het de mensen niet opviel maar ja. Op naar de ferry. Poepoeh, daar gingen veel mensen op zeg. En hij ging ook behoorlijk heen en weer zodra we erop gingen. Maar alles ging natuurlijk goed en hadden een mooie plek boven aan het dek. Zo konden we weer mooie foto's maken van de skyline. Op naar de dame. Kon daar ook weer vanaf de boot prachtige foto's maken. Eenmaal op het eiland Liberty Island kregen we een audio-apparaat met koptelefoon per persoon gratis. Alle talen maar behalve... je raadt het al, Nederlands. Terwijl toen we de Ferry-boot opgingen er wel een regel 'Pas op het afstapje' stond in onze taal. Weet je trouwens dat New York eerst New Amsterdam heette en naderhand pas New York. We hebben ook nog in de straat Amsterdam gereden. Zo grappig, je geboortestadsnaam te zien helemaal in New York. Eerst weer even een bakkie doen voordat we de route gingen lopen. Begon helaas weer eventjes niet zo leuk want, de koffiebekers zijn altijd zo groot, we hadden het niet helemaal opgedronken en toen Ruud het weg wilde gooien viel zijn halve beker om. O o, op zijn broek/hemd. Maar het viel wel mee achteraf. Het droogde mooi op hihi. Er werd van alles vertelt via de audio. Vooral dat de Immigranten aankwamen op, wat nu heet Ellis Island, wat vlakbij het Vrijheidsbeeld is. Toen de immigranten aankwamen zagen ze het beeld als eerst en zo wisten ze dat ze in Amerika waren aangekomen. Het vrijheidsbeeld is trouwens door Frankrijk geschonken aan Amerika. Degene die het ontworpen heeft had eerst een soortgelijk beeld ontworpen voor Egypte, maar die vonden het te duur. Het zou in het begin van het Suezkanaal worden neergezet. Toen heeft Frankrijk de opdracht gegeven een soortgelijk beeld te ontwerpen en dat werd het vrijheidsbeeld. Beetje historie hihi. Eenmaal terug hebben we nog een sightseeing Uptown Central Park tour gedaan. Ruud gooide de koffie weer om in de bus. Was vandaag voor Ruudje koffie-omgooien-dag hahaha. De toer was best weer interessant maar het was helaas wel wat fris. En Ruud had zijn vest vergeten dus had best koud. Terug met de metro, even wat warmers aangetrokken en in de buurt naar de, waar anders, Chinees gegaan want we zitten tenslotte in Chinatown en moi, Paula, houdt daar zoveel van en Ruud is gelukkig erg meegaand. Het was weer lekker. Morgen een ander Chinese weer opzoeken, want ik denk dat ze allemaal wel lekker zijn. Mooi op tijd thuis, dus daarom ook op tijd mijn verslag gemaakt om weer op tijd naar bed te gaan. Weer vroeg op, broodje halen, en op weg naar het meest indrukwekkende waar ik erg naar uitkijk, Ground Zero. Maar dat horen jullie morgen weer uitgebreid van me.

• 20 September 2014 - 05:33

Jerrel:

Leuke reis! En het gaat alleen maar beter worden! Straks in Curacao!
    Hoop voor Ruud dat ze een wasserette hebben, want 2x knoeien op 1 dag is vervelend, haha!

Groeten uit Holland 25 graden :)

Grtjs

• 20 September 2014 - 08:31

Suze:

T`is maar goed dat jullie straks door reizen naar Curaçao om uit te rusten na zo`n drukke week maar wel super hoor. Zou wel wat foto`s willen hebben als jullie terug zijn voor mijn bureau achtergrond op mijn pc top hoor die skyline. Dat jullie nog een plekkie hadden op die ferry mijn hemel die boot zat vol zeg.
    Vandaag naar ground zerro zal wel een hele indrukwekkende dag worden ,..maak er weer een mooie dag van en heel veel plezier xxx

• 20 September 2014 - 10:07

Mama:

Je verslag weer met veel plezier gelezen. Ik vind het zo knap,maar jij tikt natuurlijk veel vlugger dan ik met m"n ene vingertje.Het is inderdaad een lelijk beeld die sphere,maar het roept wel herinneringen op aan 9-11 Heb je die informatie allemaal door die koptelefoon gehoord? Zeker in "t Engels? Knap hoor.| En nu naar Ground Zerro. Een belevenis om daar te staan waar het allemaal gebeurd is.Zal heel indrukwekkend zijn. Hier is alles prima. Nog steeds mooi weer.Ik geniet nog elke dag van m"n nieuwe tuin.Ben er zo blij mee.Op naar je volgende verslag. Heel veel liefs en xxxxxxx mama. P.S. Zeg tegen Ruud dat ie z"n bekertje koffie beter vast moet houden.

• 20 September 2014 - 11:12

Desiree:

Ohoh papa toch. Wel met 2 handjes je koffie vasthouden he XD

Die boot is inderdaad wel errruuug vol... wow

Mooie foto's bij de Skyline!

Dikke kus xxx